Wujudkah Monday Blues? Atau Kita Yang Malas?

20:12 0 Comments A+ a-

Asal hari Isnin je, lemau.
Asal hari Isnin je, lesu.
Asal lemah je, hari Isnin.
Itu simptom Monday Blues agaknya?

Amboi, amboi, amboi. Tiba-tiba hari Isnin pulak yang salah ye. Tak baik tau. Hari isnin takde kaitan. Pandai2 jelah sape yang cipta Monday Blues tu.

Malas, tak semangat, takde motivasi memang SEMUA orang rasai. Setiap hari pon ada. Tak tunggu hari isnin. Hahaha.

Menurut kajian, sistem badan kita ni berjalan sendiri tetapi sebenarnya ada 'sesuatu' yang menjaga setiap milimiter badan kita. Ia adalah malaikat-malaikat yang menjaga setiap degupan jantung dan aliran darah kita. Solat di awal waktu dan membaca alQuran setiap kali lepas solat boleh membantu otak kita lebih tenang dan berfungsi dengan baik. Sebab tu Rasulullah ada ajarkan kita DOA untuk elak rasa sifat tu.

Dan jangan lupa, bekalkan otak kita dengan nutrien penting. Makan bukan hanya untuk perut aje tapi juga untuk otak. Selain doa, PEMAKANAN kita juga penting untuk kekalkan diri lebih proaktif. Lebih-lebih lagi, apa yang kita makan berkait rapat dengan NEUROTRANSMITTER dalam otak. Iaitu proses sel berhubung antara satu sama lain.

1. PROTEIN dapat membina neuron dan neurotransmitter. Asid Amino yang ada dalam ESP dapat jaga Neuron dan saraf kita supaya sentiasa alert.

2. B Complex, VITAMIN B merupakan elemen asas untuk mengaktifkan enzim dalam tubuh badan manusia yang mana secara tidak langsung ia akan memastikan badan fungsi dengan baik. B Complex juga sudah diketahui umum bagus untuk kesihatan saraf dan bertindak sebagai anti-stress dan boleh menjaga kesihatan neurotransmitter.

3. Omega Guard terdapat kandungan DHA dan EPA yang bagus untuk meningkatkan fungsi otak dan juga mengurangkan risiko otak mengecut. Otak mengecut? Ye, setiap hari kita stress punca pada otak mengecut ok!

4. Performance Drink melancarkan lompatan neurotransmitter dari satu sinaps ke sinaps yang lain.

5. Lecithin mengandungi phosphatidylcholine iaitu prekursor untuk penghasilan salah satu jenis neurotransmitter iaitu acetylcholine.  Ini akan membantu perpindahan neurotrasmitter dengan lebih cekap.

Doa sudah, pemakanan pun dijaga, jangan lupa BERSUKAN & berada dalam KELOMPOK POSITIF yang sentiasa ingin berjaya.

Inshaa allah! Semoga menjadi hamba yang berjaya DUNIA AKHIRAT.

Amin Ya Rabb

KakCah
012 984 7704