Jangan Biarkan Anak Demam Berlarutan

06:33 0 Comments A+ a-

Pakej 2hari 2malam, kemudian bersambung pula 4hari 4malam di dalam wad betul-betul jadi pengajaran buat KakCah. Jangan ambil mudah bila anak-anak taksihat.

"Ala, takpe demam sikit je tu. Jom gi jalan umah XX."
"Kita pergi sekejap je. Bukan lama sangat pon."

No. Tiada istilah demam sikit, demam kura-kura ke apa ke. Bila anak-anak demam, walau diorang dah lengkap imunisasi ke dan amal vitamin ke, ibu dengan ayah, 2-2 main peranan untuk pastikan suhu anak turun segera.

Bila anak dah mula demam itu tandanya badan dia tak sihat, dan antibodi dia sedang berfungsi. Maka, jangan laaa time tu jugak kita nak ajak anak pergi shopping mall ke, tengok wayang ke, pergi pasar malam ke, pergi rumah saudara ke. Nak pulak dalam keadaan cuaca yang panas terik ni.

Kesian anak. Lebih baik stay di rumah dan pastikan mereka rehat secukupnya. Anak-anak dah sihat nanti, ajaklah anak ke bulan ke bintang, takde masalah.

Betul, kita dah bekalkan dia supplement, contoh macam KakCah sentiasa berikan OmegaGuard dan Nutriferon pada Husna, tapi kuman dan bakteria di luar ni bukan kita boleh jangka.

Kadang anak makan supplement, maknya culas, tak makan. Haaaaaa, sekali mak sakit (yang jarang-jarang sakit) habis satu rumah terkesan. Huhuhu.

Untuk Hasya yang sedang recovered sekarang, KakCah tetap teruskan OmegaGuard dan Vita-C supaya sistem imun dia lebih kuat melawan penyakit. Juga Vitalea for Children dan MealShakes untuk ganti balik zat-zat yang hilang. Kesian anak ibu yang makin cekeding ni.