Tanda Kolestrol yang Perlu Anda Awasi

23:35 0 Comments A+ a-

Percayalah, kehidupan kita adalah tak sama seperti kehidupan moyang kita dulu. Cara hidup, persekitaran dan makanan kita pon dah taksama macam atuk nenek kita. Dulu orang masak pakai batu lesung, batu giling. Kita sekarang semua nak cepat. Cili giling pon kadang beli yang dah siap proses.

Kalau anda setuju dengan pendapat KakCah, sentiasalah awasi andai ada tanda-tanda berikut dalam badan anda. Bimbang tanda-tanda ini dah menunjukkan anda berada pada tahap kesihatan yang membimbangkan:

◾ Kaki sering kebas - ianya berlaku kerana darah tidak mengalir dengan lancar ke saluran kaki anda

◾Mudah letih dan cepat mengantuk - paras kolesterol yang tinggi akan menyempitkan pembuluh darah dan mungkin juga menutupnya. Ini menyebabkan aliran darah yang membawa oksigen ke otak terhalang membuatkan kita cepat mengantuk.

◾Senak dan sakit dada sebelah kiri seperti ada pemberat atau current - ini tanda pembuluh darah pada bahagian jantung mula tersumbat akibat kadar kolesterol terlampau tinggi. Sangat Bahaya ni!

◾Sering sakit kepala, rasa berat dan tegang di belakang leher - arteri yang semakin sempit akan membuatkan aliran darah ke otak berkurangan, sehingga menyebabkan rasa sakit pada kepala.

◾Kaki membengkak - ini kerana pembuluh darah yang semakin sempit. Kaki merupakan bahagian yang paling sedikit mendapat darah.

◾Timbul bintik-bintik putih (biji lemak) - ia hadir pada bahagian bawah mata, kawasan wajah atau leher yang berpunca dari kadar kolesterol yang tinggi.

◾Tanda kuning muda - pada tengah atau hujung kelopak mata - merupakan mendapan kolesterol, ada juga yang mengalami benjolan pada padat siku, tumit atau lutut.

Rawat segera masalah kolestrol tinggi anda. Berjumpa dengan doktor. Jangan risau. Rawat dari awal.

Pilih jalan yang sihat untuk keluarga tersayang. Jangan gadaikan nikmat sihat tidak ternilai ini. 👪

Tubuh kita milikNYA. Dah jadi tanggungjawab kita untuk jaganya selagi bernafas. Allah S.W.T telah menjanjikan setiap penyakit ada penawarnya. Carilah ia di mukabumi ini.