Inginkan Kulit Cantik? Pilih yang Selamat, Berkesan, Halal dan Semulajadi

21:54 0 Comments A+ a-

Ramai di luar sana yang lebih fokus mencari produk untuk kecantikan luaran. Nak nampak puteh, nak kulit yang tegang, nak glowing. Betul kan?

Tapi pernah tak kita semua ni terfikir untuk jaga kecantikan dalaman. Padahal, kalau kita jaga kecantikan dalaman, itu lebih baik. Sihat dalaman, secara tak langsung akan menyerlahkan kecantikan luaran jugak.


KakCah nak kongsikan tips menjaga kesihatan dalaman. Moga-moga manfaat buat semua.


1. Minum banyak air

    Bukan air coke, bukan air kopi, bukan air teh tarik ikat tepi ke tengah ke. Tapi air suam atau air mineral. Kenapa? Minum banyak air bersih dapat membantu membuang toksin dalam badan, menjaga kesihatan kulit dan juga membantu membakar kalori dalam badan. 

Senang kan? 
Nak cantik? Minum air. 
Nak kurus? Minum air.
Nak sihat? Minum air. 

Air adalah penggalak utama untuk proses segala benda yang masuk dan keluar dari tubuh manusia.

2. Bersenam
    Sangat baik untuk kesihatan. Elok untuk rohani jugak! Paling mudah, berjalan je keliling rumah pun dikira bersenam. Jangan malas utk bersenam, ok. Satu lagi, lepas bangun tidur, cuba menggeliat dulu untuk melancarkan kembali peredaran darah.

3. Tidur yang cukup
    Tak usahlah berjaga sampai lewat malam. Tak elok tau. Waktu malam kan dikhaskan utk tidur? Bila tak cukup tidur, senang kita kelihatan lebih tua dan mata lebam. Bukan je mata lebam, kulit pon akan bermasalah dan nampak tak bermaya. Makanya tidurlah sekurang-kurangnya 8jam sehari.

4. Rehatkan kulit tanpa sebarang mekap
    Ada masanya, biarkan kulit anda berehat dari memakai sebarang mekap. Dalam seminggu, pastikan ada satu hari kulit kita bebas dari make-up. Buat jadual ikut keselesaan kalian. Kulit juga perlu bernafas! Rajin-rajinlah cuci muka. Kalau kat rumah sendiri tu, tak perlu kut nak sapu itu ini. Cukuplah wajah bersih, barulah kulit sihat tanpa cela. 

5. Makan yang cukup tapi jangan berlebihan. 
    Jangan sebab nak kurus, kalian rela berlapar pulak tau. Salah tu. Cara terbaik, makan ketika lapar dan berhenti sebelum kenyang. Makanan memberikan tenaga dan nutrisi yang diperlukan badan tetapi tengok jugak lah makanan kita tu. Pastikan ia menu sihat dan bukan penuh lemak atau junk food dan fast food semata-mata.

Supplement? Sudah tentu sebagai tambahan untuk mengisi lopong-lopong dalam badan kita.

Antara supplement yang baik untuk kulit adalah:

1. Vitamin C
2. Vitamin E
3. Kolagen
4. Antioksidan