Jangan Berikan Phone Ketika Anak Mengamuk!

10:27 0 Comments A+ a-

The Struggle is REAL!

Selalu tak keluar makan kat luar bersama-sama anak-anak kecil, kemudian diorang mengamuk takmau makan?

Apa yang kalian buat? Marah anak? Ignore him/her? Bagi diorang tengok youtube kat telefon bimbit korang?

Tarik nafas, hembus..

Tarik nafas, hembus..

Tarik nafas, hembus..

Sebenarnya kejadian ni sentiasa jadi pada KakCah, boleh kata tiap kali makan kat luar. DoubleH KakCah suka sangat buat perangai takberapa chomey diorang tu. Sebab tu, KakCah suka makan kat rumah je.

Cuma semalam, KakCah dipertontonkan dengan kejadian sama, live depan mata. Selalu alami sendiri, kan. Kali ni dapat tengok, bila ia terjadi pada keluarga lain.

Ianya normal. Betul tak? Maksudnya, bukan family kita je yang kelamkelibut macam tu. Ada je ibu-ayah lain yang alami perkara yang sama. Selagi mana si kecil masih bergelar kanak-kanak.

Jadi, bila KakCah tengok sendiri, KakCah belajar sesuatu. Kalau sebelum ni, bila anak-anak buat perangai kat meja makan tu, rasa geram sangat. Rasa nak marah je. Kadang memang KakCah membebel pon.

Tapi sebenarnya anak-anak ni buat perangai sebab nak perhatian. Terutama di meja makan kat kedai. Dalam situasi KakCah, anak cepat bosan menunggu order. Kami suami isteri pulak, bila jumpa ada je perkara nak bincang nak sembang. So, samalah macam anak-anak.

Maka, apa yang boleh kita buat selain bagi hp supaya diorang diam? Sebab terlalu bergantung pada gadget ni pon takbagus sangat. Bukan takboleh bagi, cuma lebih baik elak. Sebab nanti anak jadi seronok dan kalau tak dapat gadget je dia mengamuk. Sebenarnya kita yang ajar dia jadi macam tu, perasan tak?

Tapi bila anak dah start mengamuk ni, apa yang kita boleh lakukan ialah:
1. BERTENANG. Itu yang utama dan paling penting.
2. Kemudian cuba pujuk dengan nada suara yang lembut dan perlahan. Bagitau anak, kalau dia nak sesuatu, menangis atau mengamuk bukan cara yang betul untuk meminta.
3. Tunjuk pada anak bagaimana untuk dapatkan apa yang dia nak dengan cara yang betul. Kita boleh cakap atau lukis, contohnya kalau dia nak sesuatu, dia kena senyum dulu.
4. Jangan tinggikan suara terutamanya bila anda berada di tempat yang ada ramai orang.

Cara kami suami isteri adalah sediakan buku kecil. Cetusan idea bila tengok anak saudara KakCah, mana-mana dia pergi mesti ada buku yang dia bawa untuk melukis. Ala, takperlu buku yang fancy fancy pon. Pergi je kedai ECO RM2 tu, nanti cari buku nota kecil. Sediakan pensel/pen untuk diorang menconteng.

Sementara tunggu order makanan sampai, kita biarkan anak-anak ni menulis atau melukis atau menconteng buku nota tadi. Apabila order dah sampai, kita biarkan mereka menconteng sambil kita suapkan makan. Menconteng tu bagus untuk visual skill development anak-anak kita.

Macam anak KakCah yang sulung, dah masuk 6tahun. Bila dapat buku, dia suka ekspresikan diri. Dia akan lukis apa yang dia tengok, dengar dan rasa dari persekitaran dia.

Maka kuranglah sikit kejadian jerit menangis dalam kedai makan. Kita tak sakit hati, customer lain pon selesa nak makan.

And of course, kita SENDIRI pon kena kurangkan melihat phone waktu di meja makan tu. Kesian anak-anak takdapat perhatian ibu ayah.

Ok, sekian dulu experience sharing KakCah. Better me, better world!