Masa Yang Semakin Suntuk

21:49 0 Comments A+ a-


Dua malam menemankan anakanda yang kurang sihat di wad. Dua malam bersama ibu-ibu yang cemas tiap kali suhu badan anak tinggi, muntah tiap kali disuakan ubat, menangis tiap masa. Dua malam yang menginsafkan diri sendiri. Dua malam tu jugak, mengingatkan diri pada insan tersayang yang telah setahun 'pergi'.

Sedar tak sedar, selama 31tahun hidup bersama, diri ni banyak membuatkan dia risau, susah hati, tak lelap tidur malam, tak lalu makan, penat, lelah dan akhirnya dia sendiri jatuh sakit. Tapi dia tetap buat yang terbaik. Sampai masa dia pergi, kenangan yang ditinggalkan sangat dirindui dan diingati setiap masa. AlFatihah mama.

Bagaimanalah agaknya diri ni suatu masa saat bila anak-anak dah dewasa? Saat anak-anak dah ada keluarga masing-masing. Saat mereka pon sibuk dengan urusan mereka sendiri. Saat KakCah tua.

Hari ini, apa yang diri ini mampu adalah doakan mama, jaga papa dan mertua. Ajarkan anak-anak, adab yang baik supaya mereka kenal erti tanggungjawab sebagai khalifah di dunia dan hamba Allah yang patuh.

Selebihnya KakCah ikhtiar menjaga kesihatan sedari awal ni. Agar hari tua nanti, KakCah kekal sihat dari segi mental dan fizikal. InsyaAllah.

So, apakah yang anda lakukan agar mampu hadapi hari-hari tua dengan gembira bersama anak cucu, dan bagaimana mereka perlu bersedia menghadapinya?