Asuh Anak Solehah

07:57 0 Comments A+ a-

Alhamdulillah, selamat pagi dari Ruang Anggun. Pagi ni, menyedut udara bersih dan nyaman dari kampung di Terengganu pulak. Tapi takleh dok luar lama-lama. Banyak nyamuk. KakCah taktahan dibelai nyamuk. Haha.

Daripada dibelai nyamuk, baiklah membelai Ruang Anggun KakCah ni. Nak bercerita tentang buku kegemaran Husna.



Hadiah dari mak saudara dia, inilah buku yang selalu dikelek. Tapi tuannya belum pandai membaca pon. Kelek je lebih. Hihi. Dan selalunya dia akan minta KakCah yang bacakan. Atau kadang-kadang dia 'membaca' ikut imaginasi dia aje. Haha.

Buku ‘Saya Anak Soleh’ adalah buku yang menghimpunkan ayat al-Quran dan hadis-hadis yang menyentuh tentang akhlak. Isi kandungan buku ini sangat dekat dengan kehidupan seharian anak-anak. Petikan ayat al-Quran dan hadis ni, dapat kita sebagai ibu bapa tonjolkan pada anak-anak, supaya mereka kenal dan faham apa itu perintah Allah.

Buku ni, KakCah bacakan buat Husna. Almaklumlah, si pintar ibu ni masih belum boleh membaca dengan lancar lagi. Kalau bab bercerita, tersangat lancar laa dia.

Di samping nak asuh adab-adab baik dalam diri Husna, membaca bersama dia boleh eratkan lagi hubungan kami. Almaklumlah, sejak ada Dedeq Hasya, tumpuan dah tak sepenuhnya pada Kak Husna.

Kadang ada masa-masa KakCah tak dapat nak tumpu pada Husna. Biar je dia tengok tv sorang. Makanya, si ibu kenalah 'top up' kasih yang tertinggal. Demi anak solehah. InsyaAllah.