Alzheimer; Elak dari Awal agar Usia Tua Lebih Ceria

05:55 0 Comments A+ a-

Penyakit Alzheimer merupakan sejenis penyakit penurunan fungsi saraf otak yang kompleks dan progresif. Penyakit ini bukannya sejenis penyakit berjangkit tetapi ianya adalah  keadaan di mana daya ingatan seseorang merosot dengan teruknya sehinggakan pengidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri. Bila seseorang mengalaminya, dia perlu diberikan perhatian yang sebaiknya.

Kebiasaannya, apabila usia semakin meningkat, sel-sel otak banyak yang mati dan tidak akan digantikan lagi.  Sel-sel otak menjadi kurang berhubung antara satu sama lain. Yang dah sedia bersambung pun boleh menjadi semakin lemah dan terputus.

Keadaan akan menjadi lebih sukar untuk pesakit Alzheimer, sebab kadar kematian sel otak akan jadi lebih teruk dalam masa yang lebih cepat.

Tapi sebenarnya, KakCah rasa tak payah tunggu kena Alzheimer, kita yang muda-muda ni pun kadang-kadang menghadapi masalah memori, mengalahkan atok nenek kan?
*****

Pencegahan penyakit Alzheimer

Ada kajian menunjukkan Resveratrol dapat membantu mencegah atau meringankan penyakit Alzheimer. Salah satu ciri penyakit Alzheimer ialah pengumpulan plak di dalam otak. Plak ini terjadi disebabkan oleh "amyloid-beta peptides.”

Satu kajian makmal menunjukkan dengan memasukkan Resveratrol ke dalam sel-sel akan mengurangkan perembesannya dan juga menurunkan jumlah "amyloid-beta peptides" di peringkat sel. Resveratrol ni tak menyekat pengeluaran amyloid-beta, tapi menggalakkan kehancurannya dalam sel-sel.

Penemuan ini menjadikan peranan dan potensi bagi Resveratrol untuk menentang pengumpulan plak amyloid-beta dalam otak para penghidap penyakit Alzheimer.
*****
Dari mana ingin dapatkan Resveratrol?

Dari yang dinamakan Vivix, pemakanan botani hasil gabungan buah anggur Muscadine, lobak ungu, Japanese Knotweed dan buah Elderberry.

Harus diingat bahawa Vivix bukan ubat, dan KakCah bukan pon doktor. Vivix hanya suatu ikhtiar pemakanan untuk memperbaiki tahap kesihatan badan.

KakCah
012 984 7704